Missie
Links
Contact
Home
Bronnen
Privacy
Willekeurig Hitparade Per Plaats Per Soort
of Functie
Per Naam Per Element Per Stijl Per Persoon Vroeger en Nu



Kunst - kunstwerken van Anton (Anthonie) van Dyck in BelgiŰ op foto(000124)

Anton van Dyck werd te Antwerpen geboren op 22 maart 1599, en overleed te Londen op 9 december 1641. In oktober 1609 werd hij leerjongen bij Hendrik van Balen. Hoewel Anton van Dyck pas in 1618 meester werd in de Sint-Lucasgilde, had hij daarvoor reeds zelfstandig een aantal werken gemaakt, en beschikte hij zelf reeds over helpers. Van 1617 of 1618 tot 1620 werkte hij in het atelier van Rubens. Hij voerde daar schilderijen uit naar ontwerp van Rubens. Zijn eigen werken uit die periode zijn vaak ge´nspireerd door die van Rubens. Bijzonder is dat hij bij de voorbereiding van zijn werken een aantal voorstudies schetste, die toelieten zijn gedachtegang hierbij te volgen. In de jaren 1620-1621 ontstonden virtuoze portretten van Antwerpse burgers, waarin de natuurlijke houdingen en gebaren, tezamen met een rustige, zelfzekere indruk, goed zijn weergegeven. Vaak worden ook dubbelportretten (2 personen die samen op een portret staan) gemaakt. Van Dyck werd reeds vroeg beroemd, en in 1620 werd hij door de Engelse koning Jacobus I in dienst genomen. In februari 1621 verliet hij echter Engeland, om via Antwerpen naar ItaliŰ te reizen (waarbij hij een lange tijd in Genua verbleef bij zijn vriend Cornelis de Wael). Hij schilderde daar een reeks volledige portretten, waarbij de nadruk meer kwam te liggen een imponerende uitstraling van de geportretteerde. Hij liet in ItaliŰ ook een aantal altaarstukken achter. Rond 1627 keerde hij terug naar Antwerpen, waar hij een groot aantal bestellingen kreeg (mede doordat Rubens vaak afwezig was). In 1630 werd hij hofschilder van infante Isabella (van wie hij in 1628 een portret had geschilderd). In deze periode maakte hij ook een aantal altaarstukken. In vergelijking met zijn vroegere werken, worden die minder bewegend, en zijn de kleuren doffer, met diepere zwarte, grijze, blauwe of bruine tinten. De figuren bewegen zich meer in ÚÚn vlak, zonder dat veel diepte-effekt wordt gebracht. De gebaren en gelaatsuitdrukkingen geven het innerlijke leven weer. Ook bij de portretten is er een duidelijke evolutie: ze zijn zwieriger en vrijer, met diepe kleuren. Hoewel het hem niet aan werk of erkenning ontbrak, vertrok van Dyck in maart 1632 opnieuw naar Londen, om er hofschilder te worden van Karel I. Op 5 juli 1632 werd hij er tot Ridder geslagen, en kreeg de titel 'Pincipalle Paynter in ordinary to their Majesties'. Hij werd er door de koning ook in de echt verbonden met ÚÚn van de eredames van de koningin. In Engeland schilderde hij vooral portretten, wat niet verwonderlijk is als men zijn werk vergelijkt met het houterige, stroeve werk van zijn voorgangers. De levendige en gracieuze houdingen en gelaatsuitdrukkingen, de uitvoering van de kledij en het architecturale decor, worden gebracht met een harmonieus en verfijnd kleurenspel. Nochtans keerde van Dyck regelmatig teug naar Antwerpen of Brussel, wat er op wijst dat hij zich toch niet definitief in Engeland wilde vestigen. Toen Rubens in 1640 overleed, hoopte hij hem te kunnen opvolgen. Daarom keerde hij terug naar Antwerpen, Den Haag en Parijs. Maar hij slaagde er niet in om belangrijke vorstelijke opdrachten te krijgen. Ontgoocheld en ziek keerde hij naar Londen terug, om daar op 9 december 1641 te sterven. Hij werd er begraven in de Saint-Paulscathedral. Helaas brandde die in 1666 uit, waarbij het graf van van Dyck vernietigd werd.



Lijst

Pos

Minifoto

Naam

Land

Plaats

Score

Begin
jaar

1Sint-RomboutskathedraalSint-Romboutskathedraal
Foto door Johan Mares (@Belgiumview)

Sleutelwoorden:Kathedraal, Brabantse gotiek, Barok, Hooggotiek, Vroeggotiek, Neogotiek, Renaissance, marmer, pinakel, toren, kooromgang, ambulatorium, schilderij, preekstoel, kansel, hoofdaltaar, altaar, praalgraf, koor, priesterkoor, bundelpijler, transept, dwarsbeuk, kruisbeuk, tabernakel, kruisribgewelf, gebrandschilderd glas, beeldengroep, brons, eikenhout, koorgestoelte, hoekstijl, beeld (als ornament), middenbeuk, kuip, reliekschrijn, relikwie├źnkast, reliekhouder, maaswerk, tracering, kruisbloem, zijbeuk, steunbeer, biechtstoel, zuil, pilaar, orgel, basiliek, hogel, viering, kruising, schip, travee, as, straalkapellen, pijler, triforium, zijkapel, grondvesten, funderingen, halfzuil, arduin, doksaal, doxaal, oksaal, koper, wenteltrap, communiebank, Hendrik en Petrus Goyers, Erasmus en Artus Quellin, Jan-Frans Pluys, Michiel Coxcie, Michiel Vervoort, Jan van den Steen, Jan-Frans van Geel, Keldermans, Jean (Jehan) d'Oisy (Osy), Anton (Anthonie) van Dyck, Gaspar de Craeyer, Lucas Faid'herbe, Willem van Hesius, Nicolaas van der Veken, Leo Pieter Suys, J.F. Langemans, Jos Devroe, Jan Gerrits, van Peteghem, Pieter Valckx
BELGI╦MECHELEN4.7 / 23021200
2Sint-AlbinuskathedraalSint-Albinuskathedraal
(Overzicht voorzijde en zijkant)
Foto door Johan Mares (@Belgiumview)

Sleutelwoorden:Kathedraal, Barok, Classicisme, Romaans, koepel, toren, Korinthische zuilen, Corinthische zuilen, bas-reliŰf, halfreliŰf, pendentief, tandlijst, tamboer, viering, kruising, beeld (als ornament), doopvont, Gaetano Pizzoni, Nicolae, Anton (Anthonie) van Dyck, Jacob Jordaens
BELGI╦NAMEN5.9 / 16351751
3Standbeeld Antoon Van DyckStandbeeld Antoon Van Dyck
Sleutelwoorden:Standbeeld, sculptuur, Anton (Anthonie) van Dyck
BELGI╦ANTWERPEN5 / 416
4Sint-Lambertuskerk (te Nieuwrode)Sint-Lambertuskerk (te Nieuwrode)
(Overzicht toren)
Foto door Johan Mares (@Belgiumview)

Sleutelwoorden:Kerk, Neoclassicisme, driebeukig, doopvont, Anton (Anthonie) van Dyck
BELGI╦HOLSBEEK4.9 / 22871870
5RockoxhuisRockoxhuis
Foto door Johan Mares (@Belgiumview)

Sleutelwoorden:Herenhuis, patriciŰrswoning, Museum, Renaissance, Barok, portaal, schilderij, meubelen, meubilair, Pieter Paul Rubens, Anton (Anthonie) van Dyck, Jacob Jordaens, Quinten Metseys, Teniers, Bruegel
BELGI╦ANTWERPEN5.6 / 1863~ 1600
6Onze-Lieve-Vrouwekerk van RupelmondeOnze-Lieve-Vrouwekerk van Rupelmonde
Foto door Johan Mares (@Belgiumview)

Sleutelwoorden:Kerk, Rococo, Laatbarok, koper, schilderij, altaar, vieringtoren, beeld (als ornament), balustrade, hoofdaltaar, doopvont, preekstoel, kansel, marmer, biechtstoel, lantaarndak, lantaarntoren, koepeldak, fronton, medaillon, gevel, pui, wapenschild, toren, koor, priesterkoor, Jozef Paelinck, Jacob Jordaens, Pieter-Paul Merckx, Pieter Paul Rubens, Anton (Anthonie) van Dyck
BELGI╦KRUIBEKE5.6 / 20131661
7StadhuisStadhuis
(De massieve voorgevel van de verdieping rust op 6 zware pijlers, verbonden door 5 zware blokken arduin. De bovengevel zit achter 6 Korinthische zuilen. Tussen deze zuilen liggen balkons met een balusterborstwering.)
Foto door Jan Boeykens (@Quernus)

Sleutelwoorden:Gemeentehuis, stadhuis, Laatclassicisme, Empire, Korinthische zuilen, Corinthische zuilen, borstbeeld, buste, galerij, gaanderij, baluster, verguld, pijler, arduin, beeldnis, zuil, pilaar, balkon, fronton, borstwering, schilderij, Drossaert, Pieter Paul Rubens, Anton (Anthonie) van Dyck
BELGI╦TIENEN5.6 / 21511635
8Onze-Lieve-VrouwekerkOnze-Lieve-Vrouwekerk
Foto door Jan Boeykens (@Quernus)

Sleutelwoorden:Kerk, Gotiek, Barok, Romaans, grafsteen, vieringtoren, doksaal, doxaal, oksaal, koper, doopvont, altaar, albast, Doornikse steen, preekstoel, kansel, marmer, koor, priesterkoor, baluster, Anton (Anthonie) van Dyck, Erasmus en Artus Quellin, Gaspar de Craeyer, van den Eynden, Mattheus van Beveren
BELGI╦DENDERMONDE5.4 / 1678