Beschrijving van Sint-Baafskathedraal GENT / BELGIË:Op deze plaats stond de oudste parochiekerk van Gent, die Sint-Janskerk heette. De eerste vermeldingen dateren uit de 10e eeuw. Van deze kerk is echter niets bewaard gebleven. In de 12e eeuw werd ze vervangen door een Romaanse kerk met een kruisvormig grondplan.
Geleidelijk werd deze kerk vervangen door het huidige, Gotische kathedraalgebouw. Van de 12e eeuwse kerk is alleen nog een stuk van de crypte over.
Deze verbouwing startte in het begin van de 14e eeuw met het koor, dat kenmerken uit de Scheldegotiek draagt. Ook de crypte werd vergroot (even groot als het koor), zodat deze nu de grootste van België is.
De kooromgang en de straalkapellen dateren uit de eerste helft van de 15e eeuw.
Daarna was de westertoren aan de beurt. De toren is 82 meter hoog, en geldt als een typevoorbeeld voor de Brabantse gotiek. Net als de steuntorentjes op de hoeken is de hoogste torengelding achtkantig. In 1602 werd de houten torenspits weggebliksemd (en hij zou daarna niet meer terugkeren).
Het schip met het transept en de 8 zijkapellen waren daarna aan de beurt, en getuigen ook van de Brabantse gotiek. De Doornikse steen van het koor contrasteert binnen met de zand- en baksteen van het schip.
Nadat de kanunniken van de afgeschafte Sint-Baafsabdij in 1540 aan deze Sint-Janskerk werden toegevoegd, werd ze een collegiale kerk. Met de oprichting van het bisdom Gent in 1561 werd de collegiale Sint-Baafskerk verheven tot kathedraal.
Deze kathedraal puilt uit van de kustschatten.
Het bekendst is ongetwijfeld 'Het Lam Gods', het meesterwerk van de Vlaamse primitieve Hubert en Jan Van Eyck uit 1432. Dit kunstwerk werd geschilderd in opdracht van Judocus Vijdt, voorschepen van de stad Gent. Het werk was aangevat door Hubert Van Eyck, maar die overleed in 1429. Jan Van Eyck werkte het verder af. Wellicht heeft Hubert het meeste van het werk gedaan (Jan Van Eyck was in de periode voor 1430 vooral op diplomatieke missies). Het was bedoeld voor de kapel van de opdrachtgever en zijn vrouw, Isabella Borluut. In 1934 werden twee panelen gestolen (één van de beroemste kunstroven in België), waarna het retabel naar de Doopkapel werd overgebracht. Meer informatie (voor de geïnteresseerden is dit een absolute aanrader) op http://fysica.telenet.be/lamgods/lam_gods.htm
Tot de belangrijkste kunstschatten behoort ook een monumentale rococopreekstoel van Laurent Delvaux (1745).
In het koor bevinden zich de praalgraven van enkele Gentse bisschoppen, en de 'Bekering van Sint-Bavo' door Pieter Paul Rubens
Sonya Van Zoest: 'Wat een belevenis. Wat een prachtige schilderijen. Een mooie sfeer en zo oud. Geweldig vond ik het. Een aanrader voor bezoek. Veel plezier.'
Bavo Lauwaert: Samen met het gravensteen. Een onwerkelijk fantastische plaats. Ik ga daar om te mediteren Hangt zo'n godse atmosfeer. Het orgel is prachtig. Het Lam Gods te duur voor gentenaars en overschat! '
Français English
|